I Sandviken och i hela kommunen finns
mycket att se och göra.
Vi har vacker natur med till exempel Storsjön.
I Sandviken finns folkbiblioteket där du kan låna böcker,
läsa tidningar och lyssna på musik.
Folkbiblioteket ligger i Folkets Hus, Köpmangatan 5 i Sandviken.
Folkbiblioteket är öppet varje dag hela året.
Telefonnummer till Folkbiblioteket 026-24 16 11
Biblioteksfilialer finns i
I Sandviken finns mycket kultur.
Du kan se film och gå på teater- och dansföreställningar.
Vi har musikfestivaler för både rock, jazz, blues och klassisk musik.
Här kan du spela fotboll, bandy, innebandy, ishockey, bowla och rida.
Vi har ishall, friidrottsanläggning och den stora Göransson Arena.
Mitt i Sandviken har vi stadsparken.
Tycker du om att simma finns Parkbadet och utomhusbad.
Telefonnummer till Parkbadet 026-24 15 60.
I Högbo bruk kan du vandra, åka skidor eller hyra kanot.
Här finns minigolfbana och vanlig golfbana.
Telefonnummer till Högbo Bruk 026-24 21 00
I Gysinge kan du fiska i Dalälven.
I Gysinge finns Naturum.
Här kan du lära dig mer om Färnebofjärdens nationalpark.
Telefonnummer till Naturum 0291-47 10 40.
